Waarom stijgen deze kosten?
November en december staan bekend als de feestmaanden, maar ze zijn ook vaak de drukste periode voor veel bedrijven. Het begint allemaal met Black Friday in november, gevolgd door de komst van Sinterklaas en de viering van Kerstmis met cadeautjes onder de kerstboom. Dit betekent dat veel bedrijven ervoor kiezen om te adverteren op Google en sociale media. Tijdens deze feestdagen zullen de kosten per klik (de prijs die bedrijven betalen voor elke klik op hun advertentie) ook hoger liggen dan gebruikelijk. Maar wat zijn de voornaamste redenen voor deze stijging?
Seizoensgebondenheid
De maanden november en december kunnen een piekperiode vormen voor adverteren. Bedrijven zijn vaak bereid meer te investeren om op te vallen in deze drukke tijd.
Concurrentie
Hoe meer adverteerders strijden om dezelfde doelgroep of zoekwoorden, des te hoger de prijs per klik zal zijn. In populaire seizoenen, zoals de feestmaanden, neemt de concurrentie toe, wat leidt tot hogere klikprijzen.
Budgetten
Als bedrijven ervoor kiezen om hun advertentiebudgetten te verhogen, betekent dit dat ze meer middelen beschikbaar stellen om te strijden voor de toppositie op Google. Een van de redenen voor het verhogen van het advertentiebudget is de sterke concurrentie als gevolg van seizoensgebondenheid.
Even samengevat
November en december vormen een hoogseizoen voor adverteren, waarin veel bedrijven adverteren op Google en sociale media en bereid zijn hiervoor meer te betalen. Dit alles om te strijden voor de felbegeerde eerste positie. Deze factoren leiden tot een stijging van de kosten per klik en daarmee van de advertentiekosten. Het is dan ook normaal om in de laatste twee maanden van het jaar hogere advertentiekosten te zien. Het is belangrijk te weten dat deze verhoogde klikprijzen van tijdelijke aard zijn en na deze periode weer zullen dalen.
Benieuwd wat adverteren op Google en social media jou kan opleveren? Neem dan contact met ons op!