Adverteren op social media

In deze blog leggen we je uit wat de voordelen zijn van adverteren op social media.
Leestijd 5 min

Doelgroep

Door de grote groei van social media in de afgelopen jaren, is de kans zeer groot dat ook jouw doelgroep actief is op social media. Door eerst een onderzoek te doen welk social media platform het meest passend is voor jouw branche, kun je hierna de doelgroep exact targetten. Om zo specifiek mogelijk te targetten wordt er gebruik gemaakt van interesses, leden van een pagina/groep, demografische gegevens, type apparaat en tot slot de locatie waar de persoon zich bevindt.

Meetbaarheid

Door handige tools zoals Meta Business Suite (waarmee je campagnes aanmaakt voor zowel Facebook als Instagram) kun je gemakkelijk de statistieken bijhouden van jouw campagnes. In deze statistieken wordt er informatie ontvangen over de aantal vertoningen, kliks, conversies, Cost-Per-Click (CPC) en wat de totale uitgave van de campagne is. Daarnaast gebruik je deze tool (vaak) ook voor het maken en plannen van je organische post en ontvang je hier algemene statistieken over jouw kanaal, waardoor je eenvoudig alles bij elkaar hebt staan.

Lage kosten, groot bereik

Voor het adverteren in traditionele media (TV, radio, krant of magazines) betaal je vaak duizenden euro’s. Met campagnes op social media kun je voor relatief lage kosten zorgen dat jouw boodschap gedeeld wordt. Zo kun je op social media al adverteren voor een paar euro per dag en dat onder de door jou gewenste doelgroep.

Retargeting

Een van de meest winstgevende opties binnen social media adverteren is retargeting. Met retargeting kun je bezoekers die bepaalde pagina’s bezocht hebben van jouw website, opnieuw bereiken via advertenties op social media. En door meerdere keren ‘onbewust’ voorbij te komen op het scherm van de consument, wordt de kans groter dat hij/ zij daadwerkelijk een aankoop maakt.

Indirect effect op SEO

Doordat social media platformen en Google onafhankelijk van elkaar zijn, hebben ze dus geen directe invloed op elkaar. Maar indirect kunnen ze zeker wel met elkaar te maken hebben en elkaar juist versterken. Zodra je een grote bekendheid hebt op social media, wordt de kans namelijk groter dat consumenten jouw bedrijf vaker en sneller gaan zoeken op Google. Daarnaast wordt door de mogelijkheid van knoppen onder jouw social media-advertenties de click-through-rate (het percentage dat klikt op jouw website ten opzichte van het aantal vertoningen) verhoogd. En komen dus meer mensen op jouw website terecht. Zorg er vervolgens wel voor dat de link naar de pagina overeenkomt met de social media-advertentie en dat de website er verzorgd uit ziet. Het doel is namelijk om bezoekers zo lang mogelijk op jouw website te houden, want de tijd die een bezoeker op jouw website spendeert is een belangrijke SEO-factor. Meer weten over SEO? Lees dan ook onze blog over de Basisprincipes van SEO!

Concluderend kan er dus gesteld worden dat social media advertenties er voor kunnen zorgen dat jouw onderneming met lage kosten al een groot bereik hebben en jouw boodschap gericht overgebracht wordt op jouw doelgroep. Daarnaast is het adverteren via social media overzichtelijk en kun je precies meten wat de resultaten zijn.

Ook starten met social media advertenties? Wij kunnen zowel het beeldmateriaal verzorgen als de Social Advertising campagne voor jou uitvoeren. Zo zorgen we ervoor dat niet alleen de Online Marketing Campagne goed loopt, maar ook dat het er fantastisch uitziet!

Domein autoriteit

Bijna vergeten, ik had beloofd hier nog even op terug te komen. Eigenlijk verklapt het woord het al een beetje, de autoriteit van jouw domein (website). Jij verkoopt stofzuigers op www.stofzuigerskopen.nl, dan is dit jouw domein. Hoe meer aanbevelingen jij krijgt van andere websites die relevant zijn aan stofzuigers verkopen, hoe hoger jouw domein autoriteit wordt.

Er is een zeer duidelijk verband tussen het aantal backlinks, domein autoriteit en organische bezoekers van een website. Dit is duidelijk te zien in de afbeelding waar je links de autoriteit score ziet, ernaast het aantal organische bezoekers en rechts de backlinks die daar tegenover staan. Je kunt deze data uitlezen dor gebruik te maken van verschillende tools, de onderstaande data is afkomstig uit SemRush.

Waarom is domein autoriteit belangrijk?

Wanneer jij in de basis een hoge domein autoriteit hebt op jouw website, omdat je veel te vertellen hebt, je een gezond backlink profiel hebt of je website al flink wat jaren oud is, dan krijg je ‘voorrang’ van Google. Google zal jouw website eerder naar voren schuiven in de zoekresultaten dan een website die geen autoriteit heeft. Een goed backlinkprofiel is de belangrijkste factor in het bepalen van domein autoriteit en daarom onmisbaar als je zichtbaar wilt zijn in Google.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact met ons op en Marjolein Nauta vertelt je er graag nog meer over!

"*" geeft vereiste velden aan

Nog meer Reward Insights

Social ads

Welk socialmediaplatform past bij jouw doelgroep?

Lees artikel
Social media

Waarom social media een noodzakelijk onderdeel is van je marketingmix

Lees artikel

Laten we kennismaken!

"*" geeft vereiste velden aan