Steeds meer consumenten starten hun klantreis bij grote e-commerce retailers zoals bol.com, Amazon en eBay in plaats van bij Google. Deze verandering heeft er dan ook voor gezorgd dat steeds meer verkopers hun weg naar deze Marketplaces vinden. Maar wat houdt zo een Marketplace precies in; is het voor jouw bedrijf ook interessant en hoe verkoop je je product het beste?
Marketplaces
Een online Marketplace is een e-commerceplatform waar externe verkopers samenkomen om hun producten en diensten te verkopen aan bezoekers van het platform. De Marketplace fungeert dus eigenlijk als een ‘tussenpersoon’ tussen de consument en de externe verkoper. Door de grote naamsbekendheid van deze e-commerceplatformen zijn er dus vele bezoekers/ klanten op deze platformen te vinden. Dit maakt het makkelijker voor jou als ondernemer om een grote doelgroep te bereiken. Belangrijk om te weten is dat je bij een verkoop op een online Marketplace vaak een klein percentage van je inkomsten afstaat aan het platform.
Zijn Marketplaces interessant voor jouw bedrijf?
Voordat je start met het verkopen op een Marketplace is het belangrijk om te onderzoeken waarop je wilt verkopen. Wil je vooral binnen Nederland verkopen of ga je het liefst internationaal? Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met het logistieke proces. Bij enkele Marketplace kan er voorraad opgeslagen worden (tegen een laag tarief) en verzorgt het platform de verzending. Je kunt er ook voor kiezen om dit zelf te regelen. Het derde punt wat een Marketplace interessant kan maken voor jouw bedrijf is dat je hierdoor niet hoeft te investeren in een nieuwe webshop en veel consumenten hun weg al weten te vinden naar dit platform. Met het verkopen op een Marketplace krijg je een extra verkoopkanaal erbij. Houd er rekening mee dat dit extra kanaal naast een hogere omzet, ook meer tijd en kosten met zich mee brengen. Overweeg daarom goed of het voor jouw business geschikt is om op platformen te verkopen.
Hoe verkoop je je product het beste?
Als je dan eenmaal de stap hebt gezet om te gaan verkopen op een Marketplace is het goed om te weten hoe je je producten het best verkoopt. Als eerste is het belangrijk dat je altijd de ‘Buy box’ weet te bemachtigen. Met de ‘Buy box’, oftewel koopblok, wordt jouw product altijd bovenaan of als eerste op de pagina vertoond. Dit zorgt ervoor dat klanten die niet te lang op zoek willen gaan naar een product direct bij jouw artikel terecht komen en hierdoor de kans groot wordt dat de consument bij jou koopt. Op Marketplaces kunnen namelijk meerdere verkopers eenzelfde artikel verkopen en heeft de klant een keuze waar hij het artikel koopt. Maar heb jij de ‘Buy box’ bemachtigd, dan wordt jouw artikel als meest relevant gezien en als beste vertoond. Maar hoe verkrijg je de ‘Buy box’? Om de ‘Buy box’ te bemachtigen wordt er door Marketplace gebruik gemaakt van een algoritme. En enkele facetten uit dit algoritme zijn prijs, levertijd en service.
Prijs
Om de ‘Buy box’ te kunnen bemachtigen is een goede prijs voor de consument erg belangrijk. Door een betere prijs te bieden dan concurrenten zullen meer consumenten jouw artikel willen kopen en wordt jouw artikel hierdoor relevanter voor Marketplaces om in de ‘Buy box’ te plaatsen. Door het voeren van een lagere prijs daalt de marge en dit wordt dan ook direct als een van de grootste nadelen bij het verkopen op Marketplaces gezien.
Levertijd
Om de consumenten zo vaak mogelijk terug te laten komen op het platform, willen Marketplaces een zo snel mogelijke levertijd bieden. Hierdoor is het belangrijk dat jij ook zo snel mogelijk kunt leveren, tot soms wel binnen één dag. Dit kan zorgen voor een ingewikkeld proces en daardoor bieden enkele Marketplaces ook een ‘fulfillment service’. Hierbij wordt het complete logistieke proces uitgevoerd door de Marketplace en betaal jij alleen een commissie.
Service
Het is belangrijk dat jouw verkoopkanaal een goede service biedt. Door het ontvangen van positieve reviews, snelle beantwoording van klantvragen en zorgen dat producten altijd goed en snel geleverd worden, zorg je ervoor dat jouw verkoopkanaal een goede beoordeling ontvangt. De beoordelingen hebben ook invloed op de het verkrijgen van de ‘Buy box’. Daarnaast straalt een hoge beoordeling vertrouwen uit en zorgt dit ervoor dat consumenten sneller een product bij jou kopen.
Sponsored products
Ook kan er op Marketplaces gebruik gemaakt worden van Sponsored Products. Hierbij zet je (betaalde) advertenties op een product of productgroep en worden deze producten bovenaan de zoekpagina weergegeven, maar ook op andere plaatsen binnen het platform. Hierdoor vallen jouw producten beter op en is de kans ook groter dat een consument bij jou bestelt. Met Sponsored Products kun je zelf instellen op welke zoektermen je gevonden wilt worden en betaal je alleen als iemand op je artikel klikt. Gebruik maken van Sponsored Products is vrijwel altijd aan te raden. Het helpt namelijk ook je organische posities binnen het platform te behouden doordat het algoritme van Amazon en Bol kijken naar het aantal kliks en conversies.
Meer informatie? Neem contact op en wij vertellen je er graag meer over!