Het einde van third-party cookies
Tracking

Het einde van third-party cookies

Google heeft het al eerder aangekondigd, uitgesteld, weer opnieuw gepland en nu is het écht bijna zover: Google Chrome zal in Q1 2024 gaan beginnen met het uitschakelen van third-party cookies voor 1% van de totale gebruikers wereldwijd.

In dit artikel lees je wat deze third party cookies zijn, wat deze cookies doen en niet onbelangrijk: Hoe je je goed kunt voorbereiden op deze grote verandering in online marketing land.

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die worden opgeslagen in je browser, in deze tekst bestanden wordt informatie opgeslagen die weer gebruikt kan worden voor allerlei zaken. Hierbij kun je denken aan dingen zoals tracking, maar bijvoorbeeld ook je gebruikerservaring. 

Een grote misvatting over cookies is dat ze per definitie slecht zijn en dat dit enkel en alleen wordt gebruikt om jou te volgen op het internet. Cookies zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat jouw voorkeuren worden opgeslagen. 

Bijvoorbeeld: Accepteer jij de cookies op een website en bezoek je de website een dag later opnieuw? Dan hoef je niet nogmaals de cookie melding te accepteren, omdat er een cookie is geplaatst.

Het verschil tussen third-party en first-party cookies

We weten nu dus dat cookies gebruikt worden om informatie op te slaan in je browser, maar wat is dan het verschil tussen third-party en first-party cookies? 

First-party cookies

Deze cookies worden geplaatst door de website die je bezoekt. 

Bijvoorbeeld: Je bezoekt een website, voegt enkele artikelen toe aan je winkelmandje en de website bewaart de informatie van je winkelmandje in een cookie. Hierdoor staan de artikelen de volgende dag nog steeds in je winkelmandje wanneer je de website opnieuw bezoekt.

Third-party cookies

Deze cookies worden geplaatst door een ‘derde’ partij, dus alle cookies die geplaatst worden door een domein anders dan de website die je bezoekt, zijn third-party cookies. 

Bijvoorbeeld: Op de website van Reward staat een Youtube video ingesloten, Youtube plaatst dan cookies in jouw browser om te meten welke video’s jij hebt bekeken en welke nog niet.

Gevolgen van het verdwijnen van third-party cookies

Het einde van de third-party is nu echt nabij, omdat Google Chrome deze ook gaat blokkeren. Maar wat voor invloed heeft dit precies op de tracking/marketing van jouw bedrijf?

Het verdwijnen van Universal Analytics

Dit is een verandering waar je niet omheen kon afgelopen jaar. Het verdwijnen van Universal Analytics, UA was afhankelijk van third-party cookies en dit is dan ook de reden dat Google Analytics 4 werd geïntroduceerd. Deze nieuwe versie van Google Analytics maakt geen gebruik meer van third-party cookies.

Advertentieplatformen beschikken over minder data om op te targeten

Target jij momenteel nog met voorgedefinieerde doelgroepen van Facebook & Google? Deze doelgroep is voornamelijk gevuld door data verzameld met third-party cookies. Nu deze cookies verdwijnen wordt de kwaliteit van deze doelgroepen een stuk minder en kun je dus niet meer met jouw zoekmachine marketing afhankelijk zijn van deze groepen.

Marketplace advertising

Wat te doen tegen het verdwijnen van third party cookies

De data die advertentieplatformen eerst voor jou verzamelden, wordt van steeds mindere kwaliteit. Wil jij de concurrentie voor blijven en het optimale resultaat halen uit je advertenties? Dan is het dus zaak dat je je eigen first-party data optimaal gebruikt door de algoritmes van advertentieplatformen te trainen. 

Offline conversies bijhouden en verbeteren

Bij jouw bedrijf vinden definitieve conversies niet altijd op de website plaats. Neem bijvoorbeeld het proces van een offerteaanvraag: een bezoeker vraagt een offerte aan via de website, ontvangt deze offerte en geeft vervolgens goedkeuring. De werkelijke conversie vindt echter offline plaats, wanneer de goedkeuring wordt gegeven op de offerte. Door deze offline conversies terug te koppelen naar je advertentieplatformen, kun je niet alleen inzicht krijgen in de werkelijke omzet, maar ook het algoritme optimaliseren voor meer waardevolle aanvragen.

Telefonische conversies meten met call tracking

Bij veel bedrijven wordt de telefonische conversie vaak vergeten, dit terwijl hier in veel gevallen wel interessante aanvragen op binnenkomen. Door deze oproepen te meten door middel van call tracking meet je 100% van de oproepen uit je advertenties, daarnaast kun je het onderscheid maken tussen welke oproepen wat opleveren en welke oproepen geen waarde hebben.

Optimaal meten met Server Side Tagging

Server side tagging is een first-party tracking oplossing waarbij de gegevens verwerkt worden door je eigen first-party server. In plaats van dat de gegevens rechtstreeks met derde partijen worden gedeeld, heb je zelf de controle welke gegevens er worden gedeeld met de advertentieplatformen. Met deze meetmethode meet je tot 20-30% meer in vergelijking met de traditionele tracking methode. Daarnaast kun je je server side implementatie uitbreiden met server side tracking waarbij je 100% van je conversies meet.

Bij Reward zijn we naast SEA en SEO ook gespecialiseerd in tracking en helpen wij jou graag om goed om te gaan met de komende veranderingen door het verdwijnen van third party cookies.

Vragen over Tracking? Neem contact met ons op en vraag naar onze tracking specialist Lester.

Meer over Tracking

Alles wat je moet weten over UTM tagging

Tracking

Alles wat je moet weten over UTM tagging

Ontdek de kracht van UTM-tagging voor het optimaliseren van je marketingcampagnes.

Lester Visser
Google Ads & Tracking Specialist