Google weert Google ADS voor loodgieters
SEA SEO

Google weert Google ADS voor loodgieters

Loodgieters kunnen niet meer adverteren op Google en Youtube

De kogel is door de kerk, Google stopt in Nederland met het toelaten van advertenties voor loodgieters. Zoals wellicht wel bekend is Youtube eigendom van Google, dit betekent dat loodgieters ook hier niet meer kunnen adverteren. De grootmacht Google wil voorkomen dat gebruikers (jij en ik die een loodgieter zoeken) worden opgelicht. Op dit punt start natuurlijk altijd de discussie ‘niet iedereen is slecht’ en ‘wij werken gewoon netjes’. Helaas moeten ook in deze situatie de goede onder de kwade lijden.

De eis van de Consumentenbond

Met deze ingreep komt Google de eis van de Consumentenbond tegemoet. De Nederlandse Consumentenbond heeft al meermaals bij het Amerikaanse bedrijf aan de bel getrokken en hier een harde eis neergelegd. De consumentenbond stapte naar Google nadat ze talloze meldingen kregen over oplichting. 

Consumenten kregen na een relatief kleine ingreep vaak rekeningen van wel duizenden euro’s. Omdat de eis bij Google kracht bij te zetten is de Consumentenbond zelf op onderzoek uit gegaan door zogeheten ‘mystery- onderzoekers’ in te zetten. En wat bleek, ook zij werden voor duizenden euro’s opgelicht door deze malafide loodgieters. 

Een smet op de loodgieters branche

Zonde, er zijn zoveel goede vaklui die nu lijden onder de louche praktijken van deze malafide loodgieters. Techniek Nederland laat weten dat ze het volkomen eens zijn met het besluit van Google. ‘Er worden te veel slachtoffers gemaakt’. 

Wat nu?

We hebben twee jaar geleden al een soortgelijke situatie gehad omtrent de slotenmakers. Ook hier zaten veel oplichters tussen en werden dagelijks tientallen slachtoffers gemaakt. Je ziet dat deze markt zich nu gekanteld heeft naar de organische kant van Google. De echte en goede slotenmaker ging actief aan de slag met SEO. Dit is ook wat de loodgieters moeten gaan doen. De serieuze ondernemers krijgen nu de kans om een felbegeerde positie in de top 10 van Google te veroveren.

We zien nu dat de concurrentie op relevante zoekwoorden voor loodgieters nog niet veel organische concurrentie bevat. Dit gaat natuurlijk veranderen! Ook deze markt gaat zich langzaam richting het organische deel  van Google bewegen.

Conclusie 

Ben jij een loodgieter en weet je geen raad met deze situatie? Wij hebben al een organisch onderzoek voor deze markt klaar liggen. Door middel van de juiste on-page optimalisatie en de kracht van linkbuilding kunnen we jouw website naar die ultieme top 5 in Google leiden. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op voor een kennismaking. Wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden. 

Tip

Het imago van de loodgieter is door de acties van oplichters flink beschadigd. Dit betekent dat reviews belangrijker worden dan ooit! We adviseren je na ieder succesvol bezoek je klant te vragen een goede review te schrijven, deze zijn zeer waardevol voor Google en geven jou de kans je te onderscheiden van de rest.

Meer over SEA, SEO

De belangrijkste Google ranking factoren in 2024

SEO

De belangrijkste Google ranking factoren in 2024

Het recente SEMRush-rapport over rankingfactoren biedt inzichten die we graag willen delen.

Jens Koreman
Teamlead - SEO
Waarom adverteren duurder is in november en december

SEA

Waarom adverteren duurder is in november en december

Melvin de Leeuw
Marketing Manager