Google AI Search Update
SEO Podcast

Google AI Search Update

Reward Podcast: De toekomst van SEO

 

 

Hoe de wereld van SEO de komende maanden een nieuwe vorm aanneemt

Stel je voor: je zit lekker achter je bureau, scrollend door je analytics, en BAM! Plotseling zie je al je zorgvuldig opgebouwde rankings kelderen. Nachtmerriescenario? Misschien wel, maar het hoeft niet zo te zijn. Bij Reward lopen we namelijk altijd een stapje voor op de ontwikkelingen in de wereld van SEO. Onlangs hebben we een eye-opening training gevolgd over de aanstaande Google AI Search update, en we kunnen niet wachten om onze inzichten met je te delen.

Een nieuwe wind in SEO-land

“Het SEO-landschap en Google veranderen steeds meer,” vertelde onze SEO-specialist Tijs tijdens onze recente podcast. En hij heeft gelijk. De aankomende update, die naar verwachting eind dit jaar of begin volgend jaar in Nederland wordt uitgerold, gaat de manier waarop we naar SEO kijken fundamenteel veranderen.

De Google AI Update wordt ook wel de grootste Google Update in 25 jaar genoemd. En wij bij Reward, wij zij het daarmee eens. Het zal een verschuiving teweeg brengen in het SEO-landschap hoe we die nu kennen.

Maar wat houdt deze verandering precies in? Google wil dat we ophouden met schrijven voor zoekmachines en in plaats daarvan gaan schrijven voor de bezoeker. Klinkt logisch, toch? Maar de praktijk is vaak weerbarstiger.

De Google AI Search update in het kort

In plaats van simpelweg een lijst met links, kun je straks een volledige conversatie voeren met Google. Dankzij een nieuw Gemini-model, speciaal ontwikkeld voor Search, krijg je als het ware een ingebouwde ChatGPT in Google. Je kunt letterlijk alles vragen – van diepgaand onderzoek tot het plannen van een reis of brainstormen over nieuwe ideeën.

Met geavanceerde mogelijkheden zoals multi-step redeneren, vooruit plannen en multimodaliteit, zal dit de manier waarop we informatie zoeken en vinden compleet veranderen. Voor ons als online marketeers betekent dit dat we ons moeten voorbereiden op een toekomst waarin ‘zoeken’ veel meer inhoudt dan alleen het intypen van een paar zoekwoorden. Het onderstreept nog eens extra het belang van echt waardevolle, unieke content die resoneert met je doelgroep.

Van zoekwoorden naar waardevolle content

Vergeet het ‘appeltaart-effect’, zoals specialist Chantal Smink het noemde. Je weet wel, dat fenomeen waarbij we allemaal dezelfde informatie in net iets andere woorden herhalen. Google is er klaar mee, en eerlijk gezegd, wij ook.

In plaats daarvan moeten we ons richten op het creëren van écht waardevolle, unieke content. Denk aan persoonlijke ervaringen, diepgaande analyses en verrassende inzichten. “We moeten veel meer inspelen op hoe onderscheidend je bent met de content,” legde Tijs uit. “En hoe erg je een bezoeker of een potentiële lead helpt met zijn of haar zoekopdracht.”

SEO vraagt straks om meer creativiteit

Ben je gewend om alleen maar met zoekwoorden en technische optimalisatie bezig te zijn? Tijd om je creatieve spieren te trainen! De SEO-specialist van de toekomst is meer een ‘Creative SEO Specialist’. Je gaat veel meer samenwerken met contentmakers, videomakers en social media experts.

Zoals Mo het treffend verwoordde: “Het wordt niet meer één SEO aanpak voor iedereen. Elke klant heeft straks een eigen aanpak nodig.” Dit betekent dat we veel meer maatwerk gaan leveren, afgestemd op de unieke behoeften en mogelijkheden van elke klant.

Tijd voor een crossmediale aanpak

Een belangrijk aspect van de nieuwe SEO-aanpak is de verschuiving naar een crossmediale strategie. “Je keert eigenlijk het hele proces om,” wist SEO teamlead Jens te verwoorden. “Je begint bij iets heel creatiefs, zoals een video of podcast, en van daaruit gaat het als een soort kerstboom naar beneden, alle verschillende takken van online marketing in.”

Dit betekent dat je niet alleen moet denken aan geschreven content, maar ook aan video’s, podcasts, infographics en social media posts. Het gaat erom dat je een consistent verhaal vertelt over alle platforms heen.

Wat betekent dit voor jouw website?

Voor e-commerce sites betekent dit een verschuiving in focus. Waar we vroeger vooral keken naar categoriepagina’s, wordt nu de productpagina steeds belangrijker. “Straks is die categoriepagina misschien wel verleden tijd,” concludeerde Tijs, “omdat Google de functie van de categoriepagina zal overnemen.”

Dit betekent dat je veel meer aandacht moet besteden aan het creëren van unieke, informatieve productpagina’s. Denk aan gedetailleerde beschrijvingen, gebruikerservaringen en misschien zelfs korte video’s die het product demonstreren.

Moet je je zorgen gaan maken?

Absoluut niet! Zie deze update als een kans om je online aanwezigheid naar een hoger niveau te tillen. Ja, het vraagt misschien wat meer tijd en moeite, maar het resultaat zal zijn dat je écht waarde toevoegt voor je bezoekers.

Zoals Larissa, onze SEA-specialist, het mooi verwoordde: “Als je niet wil investeren qua geld, maar ook niet qua moeite in je marketing of in je online marketing, dan kom je er gewoon niet meer.” Het is tijd om de handen uit de mouwen te steken en te laten zien wat je in huis hebt!

De wereld van SEO verandert, maar dat is geen reden voor paniek. Het is een uitnodiging om creatiever, authentieker en waardevoller te worden in je online communicatie. En weet je wat het mooie is? Bij Reward staan we klaar om je hierbij te helpen.

Zoals we in onze podcast concludeerden: “We zijn klaar. En we weten ook wat we moeten doen.” Samen maken we jouw online aanwezigheid niet alleen zichtbaar, maar ook onmisbaar voor je doelgroep!

Meer over SEO, Podcast

Google weert Google ADS voor loodgieters

SEA SEO

Google weert Google ADS voor loodgieters

Google verbiedt loodgieteradvertenties in Nederland, leidend tot focus op SEO en positieve recensies voor online zichtbaarheid.

Jens Koreman
Teamlead - SEO
De belangrijkste Google ranking factoren in 2024

SEO

De belangrijkste Google ranking factoren in 2024

Het recente SEMRush-rapport over rankingfactoren biedt inzichten die we graag willen delen.

Jens Koreman
Teamlead - SEO