Meta phishing berichten in de omloop
Social media

Meta phishing berichten in de omloop

In de afgelopen maanden hebben Meta gebruikers over de hele wereld kennis kunnen maken met fake berichten die worden verspreid onder de naam van Meta. Deze nepberichten doen zich voor als legitieme communicatie van Meta zelf. Meta, ook wel beter bekend als het moederbedrijf van bekende social media platforms Facebook en Instagram. Ook wij als social media specialist kregen hierover veel vragen van onze klanten.   

Deze misleidende nepberichten hebben als doel om jouw gegevens te achterhalen en deze in te zetten voor criminele doeleinden. We vertellen je in dit artikel meer over deze nepberichten, hoe je ze kunt herkennen en wat je kunt doen wanneer jij zo’n nepbericht ontvangt. 

1. Soorten Nepberichten:

Nepberichten die je ontvangt zijn haast niet te onderscheiden van de echte berichten die je vast weleens hebt gekregen van Facebook of Instagram. Dit maakt deze nepberichten extra gevaarlijk. De organisatie die deze nepberichten maakt, gebruikt echte logo’s, dezelfde opmaak en inhoud als de ‘echte’ berichten en zijn hierom niet van echt te onderscheiden. Hieronder zie je een afbeelding van zo’n nep bericht.

2. Doel van de Nepberichten: 

Dan vraag je je vast af wat het doel is van deze nep berichten. Internet criminelen zetten deze manier van ‘phishing’ in om jouw gegevens te verzamelen, in te breken op je account of om jouw computer te hacken. Zodra ze in jouw Meta advertentieaccount kunnen, kunnen ze advertenties maken voor producten die ze bijvoorbeeld zelf verkopen via louche websites. Adverteren op jouw kosten dus! 

3. Kenmerken van Nepaccounts:

De persoon die jou dit bericht verzendt doet er alles aan om het zo ‘echt’ mogelijk te laten lijken. Ze maken gebruik van echte logo’s, een logische opbouw en een tone of voice die je gewend bent van Facebook of Instagram. Deze berichten zijn nauwelijks van echt te onderscheiden. Echter is het belangrijk dat je in je achterhoofd houdt dat Meta nooit zonder reden naar gegevens zal vragen. Draaien de advertenties gewoon door en zijn er geen bijzonderheden? Negeer dan het bericht en schakel eventueel je social marketing partij in om verder onderzoek te doen. 

4. Maatregelen van Meta: 

Gelukkig is Meta zich bewust van dit probleem en neemt het stappen om nepberichten- en accounts te bestrijden. In de afgelopen weken is het aantal nepberichten al flink afgenomen. Dit is nog geen reden om achterover te leunen, het is belangrijk scherp te blijven en te melden wanneer je vermoedt een phishing bericht te hebben ontvangen. 

5. Beschermingsmaatregelen voor Gebruikers: 

Gebruikers kunnen actief bijdragen aan hun eigen veiligheid door verdachte berichten te laten controleren door betrouwbare bronnen, zoals officiële kanalen van Meta. Het is belangrijk te weten dat Meta niet zomaar contact zal opnemen via directe berichten.

6. Meldingsprocedures: 

Meta heeft effectieve meldingsprocedures voor gebruikers die verdachte activiteiten tegenkomen. Het melden van nepberichten draagt bij aan het voortdurende bestrijden van deze bedreiging. 

7. Educatie voor Gebruikers:

 Meta werkt aan educatieve initiatieven om gebruikers bewust te maken van de kenmerken van nepberichten en hoe ze zichzelf kunnen beschermen tegen potentieel misbruik.

 

Even samengevat 

Blijf berichten van Meta via Facebook en Instagram in de gaten houden. Meta zal jou nooit direct benaderen en vragen naar persoonlijke gegevens. Bij twijfel kun je altijd bij ons aan de bel trekken! Wij werken inmiddels al flink wat jaren nauw samen met Meta en kennen alle ins en outs. We hebben intern onze contactpersonen die onbetrouwbare berichten tot op de bodem uit kunnen zoeken. Wil je meer weten over de verschillende social media platformen? Wij leggen het je uit in onze blog: Het verschil tussen social media platformen.

 

Als gedreven marketing bureau met specialisaties in onder andere SEO, SEA en social media advertising kunnen we jou helpen aan meer klanten, omzet en leads.Neem contact met ons op, we nodigen je graag uit om tijdens een kop koffie eens diep in de materie te duiken. 

 

Benieuwd naar onze succesverhalen? Klik hier

Meer over Social media

De social trend van het moment: Brazilian Marketing

Social media

De social trend van het moment: Brazilian Marketing

Wij nemen je mee in de wereld van de allernieuwste trend op social media: Brazilian Marketing!

Marieke van der Niet
Contentspecialist
Het verschil tussen Social Media platformen

Social media

Het verschil tussen Social Media platformen

Ontdek welk Social Media platform het beste bij jouw bedrijf past door de verschillen te begrijpen.

Marieke van der Niet
Contentspecialist