Het verschil tussen Social Media platformen
Social media

Het verschil tussen Social Media platformen

Social Media. We gebruiken het allemaal dagelijks. Maar hoe zorg je dat jouw bericht altijd bij de juiste persoon terecht komt en gaat zorgen voor meer leads? Belangrijk om dit te kunnen verzorgen is door te weten waar jou doelgroep te vinden is. En te zorgen dat je het juiste platform gebruikt. Want het gebruik van verschillende Social Media platformen is vandaag de dag groter dan ooit tevoren. Om hierbij te helpen leggen we je graag uit wat de verschillen zijn tussen de Social Media platformen.

Facebook

Dagelijks maken er 7 miljoen Nederlanders gebruik van dit platform en dit maakt Facebook dan ook het meest gebruikte Social Media platform van Nederland. De meeste mensen gebruiken Facebook met name om in contact te komen met vrienden, familie en met hun favoriete bedrijven. Om als bedrijf met deze mensen in contact te komen is het belangrijk om leuke en interessante berichten te delen, waarbij gebruikt wordt gemaakt van foto- en videomateriaal, maar ook URL links naar je website. Daarnaast kunnen op Facebook evenementen worden aangemaakt, producten worden verkocht via Marketplaces, het bij elkaar brengen van communities en advertenties worden opgezet. 

Een zeer handige tool voor Facebook is het eigen Meta Business Suite platform. Hierop kunnen berichten worden ingepland, advertenties worden opgezet en meerdere statistieken van jouw berichten en account worden bij elkaar weergeven in een handig overzicht. Het bijkomende voordeel van Meta Business Suite is dat ook Instagram hieraan gekoppeld kan worden.

+ Trekt meer bezoekers naar je website
+ Interactie met je doelgroep
– Facebook toont niet aan iedereen je berichten

Instagram

Instagram heeft dagelijks 4 miljoen Nederlanders die, gemiddeld 50 minuten, gebruik maken van haar platform. De meeste gebruikers zijn tussen de 15 en 40 jaar oud en gebruiken Instagram vooral voor entertainment en shoppen. Op Instagram is met name het beeldmateriaal belangrijk. Denk hierbij aan kwalitatief goede en vermakelijke foto’s, video’s, reëels en story’s. Hoe meer interactie volgers hebben met jouw account, hoe beter het algoritme verzorgt hoe vaak en bij wie de berichten weergeven wordt. Net als Facebook kunnen er ook op Instagram advertenties worden getoond en producten worden verkocht in het shopping-menu. Alle statistieken zijn te zien in de Meta Business Suite, waar ook de berichten en advertenties ingepland kunnen worden.

+ Adverteren voor relatief laag bedrag
+ Targetten door gebruik van Hashtags
– Geen URL link mogelijkheid (Alléén in Story’s)

Tiktok

Een van de nieuwste, maar voor de jongere doelgroep een zeer belangrijk, platform is TikTok. Dagelijks maken er al 1.5 miljoen mensen gebruik van TikTok en dit aantal stijgt nog flink. Doordat op TikTok enkel korte video’s of livestreams te zien zijn, blijven gebruikers vaak urenlang door scrollen. Jouw geplaatste content zal dus goed moeten opvallen en aantrekkelijk zijn om te zorgen dat gebruikers blijven kijken. Daarnaast kan er door middel van Hashtags gezorgd worden dat berichten in de juiste categorie vallen en dus met het algoritme bij de juiste doelgroep terecht komt. Tot slot kan er op TikTok gebruik worden gemaakt van advertenties of worden influencers met een groot bereik gebruikt om bij de juiste doelgroep voorbij te komen.

+ Snel een hoog bereik genereren (viral videos)
+ Met creatieve content kun  je het imago van je bedrijf goed overbrengen
– Beperkte doelgroep (10-19 jaar), kan ook een voordeel zijn

LinkedIn

Voor business of werk gerelateerde berichten is LinkedIn met 1.1 miljoen dagelijkse gebruikers binnen Nederland een zeer krachtig platform. Met LinkedIn ga je gemakkelijk connecties met andere mensen aan, deel je kennis met vakgenoten en deel je de prestaties van jouw bedrijf. Daarnaast wordt LinkedIn ook veel gebruikt voor het aantrekken van personeel. Er kan tot slot óók op LinkedIn geadverteerd worden.

+ Opbouwen van zakelijke contacten
+ Werving van potentiële kandidaten voor jouw bedrijf
– Gemiddeld hogere kosten voor advertenties

Twitter

Hoewel het gebruik van Twitter steeds verder afneemt, wordt het vaak nog wel gebruikt voor mensen die op zoek zijn naar actuele nieuwtjes en tips. Daarnaast kun je als bedrijf snel interactie hebben met je volgers/ klanten en kun je verkeer naar je website genereren.

Nu bekend is wat de verschillen zijn tussen de grootste Social Media platformen, is het belangrijk om een afweging te maken welke platformen voor jouw bedrijf het meest geschikt zijn. Houd hierbij rekening met welke doelgroep je wilt bereiken en op welke manier jouw bedrijf Social Media wilt gebruiken. En tot slot, zorg dat de content die je maakt ook passend is voor deze doelgroep en aansluit bij het platform.

Wil je jouw Social Media laten beheren? Neem contact met ons op!

Meer over Social media

Meta phishing berichten in de omloop

Social media

Meta phishing berichten in de omloop

Jens Koreman
Teamlead - SEO
Adverteren op Social Media

Social media

Adverteren op Social Media

Reward