Na ons vorige blog over Het verschil tussen Social Media Platformen lichten wij in deze blog graag ook de voordelen toe van adverteren op social media. Jouw (organische) post kan al snel verborgen raken onder de miljoenen berichten die per dag geplaatst worden. Maar met Social Advertising zorg je ervoor dat jouw berichten exact bij de mensen getoond wordt die binnen jouw doelgroep vallen. Dit en enkele andere voordelen lees je in deze blog.
Doelgroep
Door de grote groei van social media in de afgelopen jaren, is de kans zeer groot dat ook jouw doelgroep actief is op social media. Door eerst een onderzoek te doen welk social media platform het meest passend is voor jouw branche, kun je hierna de doelgroep exact targetten. Om zo specifiek mogelijk te targetten wordt er gebruik gemaakt van interesses, leden van een pagina/groep, demografische gegevens, type apparaat en tot slot de locatie waar de persoon zich bevindt.
Meetbaarheid
Door handige tools zoals Meta Business Suite (waarmee je campagnes aanmaakt voor zowel Facebook als Instagram) kun je gemakkelijk de statistieken bijhouden van jouw campagnes. In deze statistieken wordt er informatie ontvangen over de aantal vertoningen, kliks, conversies, Cost-Per-Click (CPC) en wat de totale uitgave van de campagne is. Daarnaast gebruik je deze tool (vaak) ook voor het maken en plannen van je organische post en ontvang je hier algemene statistieken over jouw kanaal, waardoor je eenvoudig alles bij elkaar hebt staan.
Lage kosten, groot bereik
Voor het adverteren in traditionele media (TV, radio, krant of magazines) betaal je vaak duizenden euro’s. Met campagnes op social media kun je voor relatief lage kosten zorgen dat jouw boodschap gedeeld wordt. Zo kun je op social media al adverteren voor een paar euro per dag en dat onder de door jou gewenste doelgroep.
Retargeting
Een van de meest winstgevende opties binnen social media adverteren is retargeting. Met retargeting kun je bezoekers die bepaalde pagina’s bezocht hebben van jouw website, opnieuw bereiken via advertenties op social media. En door meerdere keren ‘onbewust’ voorbij te komen op het scherm van de consument, wordt de kans groter dat hij/ zij daadwerkelijk een aankoop maakt.
Indirect effect op SEO
Doordat social media platformen en Google onafhankelijk van elkaar zijn, hebben ze dus geen directe invloed op elkaar. Maar indirect kunnen ze zeker wel met elkaar te maken hebben en elkaar juist versterken. Zodra je een grote bekendheid hebt op social media, wordt de kans namelijk groter dat consumenten jouw bedrijf vaker en sneller gaan zoeken op Google. Daarnaast wordt door de mogelijkheid van knoppen onder jouw social media-advertenties de click-through-rate (het percentage dat klikt op jouw website ten opzichte van het aantal vertoningen) verhoogd. En komen dus meer mensen op jouw website terecht. Zorg er vervolgens wel voor dat de link naar de pagina overeenkomt met de social media-advertentie en dat de website er verzorgd uit ziet. Het doel is namelijk om bezoekers zo lang mogelijk op jouw website te houden, want de tijd die een bezoeker op jouw website spendeert is een belangrijke SEO-factor. Meer weten over SEO? Lees dan ook onze blog over de Basisprincipes van SEO!
Concluderend kan er dus gesteld worden dat social media advertenties er voor kunnen zorgen dat jouw onderneming met lage kosten al een groot bereik hebben en jouw boodschap gericht overgebracht wordt op jouw doelgroep. Daarnaast is het adverteren via social media overzichtelijk en kun je precies meten wat de resultaten zijn.
Ook starten met social media advertenties? Wij kunnen zowel het beeldmateriaal verzorgen als de Social Advertising campagne voor jou uitvoeren. Zo zorgen we ervoor dat niet alleen de Online Marketing Campagne goed loopt, maar ook dat het er fantastisch uitziet!
Lees hier alles over onze Online Marketing diensten.