Zo combineer je zoekgedrag en social media voor maximale impact
Social media

Zo combineer je zoekgedrag en social media voor maximale impact

Veel ondernemers vragen zich af: “Hoe kan ik social media echt effectief inzetten voor mijn bedrijf?” Bij Reward hebben we ontdekt dat het geheim zit in de combinatie van twee werelden: zoekgedrag en social media content. Door deze krachten samen te brengen, creëer je een marketingstrategie die meer oplevert dan de som der delen. Wil je ook weten hoe social media daarbinnen past? Lees ook: social media als onderdeel van je marketingmix. In dit artikel delen we onze aanpak en laten we zien waarom deze combinatie zo krachtig is.

De onzichtbare verbinding tussen zoekgedrag en social media

Social media wordt vaak gezien als een platform voor merkbekendheid en interactie, terwijl zoekmachines zoals Google als directe verkoopkanalen worden beschouwd. Maar wat gebeurt er als je deze twee werelden samenbrengt?

We hebben een soort van ideale mix als je zoekgedrag van Google vermengt met social media. Daarmee kun je viraal gaan en duizenden views genereren, die je anders zou moeten kopen.

Het algoritme van social media platforms kun je zien als een puntensysteem. Als je alle boxen aantikt, dan zie je dat het bereik toeneemt. En als je dat vermengt met het zoekgedrag wat wij zien op Google, dan heb je een soort van ideale mix.

Zoekwoordonderzoek als basis voor video marketing

Een van de meest krachtige toepassingen die we bij Reward hebben ontdekt, is het gebruik van zoekwoordonderzoek als fundament voor social media content. Voor een klant in tuin- en parkmachines hebben we gekeken welke vragen consumenten veel stellen over zitmaaiers.

De vraag die meest naar boven kwam, is of je een rijbewijs nodig hebt om met zitmaaiers in je tuin te rijden. Op het eerste gezicht een tamelijk kansloze vraag, maar we hebben het meegenomen in die video’s.

Het resultaat? Een video die organisch bijna 8.000 mensen bereikte op een nieuw account met slechts 35 volgers. Een tweede video over een technisch aspect van zitmaaiers ging zelfs naar 12.000 views met slechts 45 volgers. Dit toont de kracht van het combineren van zoekgedrag met social media content.

SEO-principes toepassen op social media

Bij Reward passen we steeds vaker SEO-principes toe op social media – een aanpak die we “social media SEO” noemen. Net zoals je voor zoekmachines content creëert rond specifieke zoekwoorden, kun je voor social media content maken rond veelgestelde vragen die je doelgroep heeft.

Deze strategie werkt bijzonder goed voor videocontent. Alle grote platforms, van Instagram Reels tot TikTok en YouTube Shorts, geven steeds meer prioriteit aan video. Door je videomarketing te baseren op zoekgedrag, vergroot je de kans dat je content wordt opgepikt door het algoritme én dat je daadwerkelijk vragen beantwoordt waar je doelgroep mee zit.

Het voorbeeld van Schutting.nl

Een ander praktijkvoorbeeld komt van onze klant Schutting.nl. Hier hebben we dezelfde strategie toegepast: content gebaseerd op zoekgedrag. De resultaten waren vooral op TikTok en YouTube Shorts indrukwekkend.

Door te kijken naar wat mensen zoeken over schuttingen en hierop in te spelen met korte, informatieve video’s, konden we een groot organisch bereik realiseren. Het gaat hier niet direct om verkopen, maar om het creëren van merkbekendheid bij potentiële klanten die actief op zoek zijn naar informatie over jouw product of dienst.

Content die werkt op meerdere platforms

Een van de grote voordelen van deze aanpak is dat de content die je maakt voor social media ook op andere platforms gebruikt kan worden. Theodorus legt uit: “We nemen het op voor de socials, maar we gebruiken het ook weer op andere platformen.”

Een video die je maakt op basis van zoekwoordonderzoek kan je inzetten op:

  • Instagram Reels
  • TikTok
  • YouTube Shorts
  • Je website
  • Nieuwsbrieven
  • Advertenties

Dit maakt je content-inspanningen efficiënter en vergroot het rendement van je investering.

Verschillende platforms, verschillende strategieën

Hoewel de basis – content gebaseerd op zoekgedrag – voor alle platforms werkt, is het belangrijk om te begrijpen dat elk social media platform zijn eigen karakter heeft. Bij Reward passen we de strategie aan op basis van het platform en de doelgroep. Niet elk platform is namelijk geschikt voor elk merk. Ontdek op welke social platforms jouw merk aanwezig moet zijn.

Voor LinkedIn gebruiken we een andere benadering dan voor Instagram of TikTok. Bij een klant in de foodsector bijvoorbeeld, zetten we LinkedIn in voor het werven van franchisenemers, terwijl we Instagram en TikTok gebruiken om consumenten naar de winkels te trekken.

De kracht van de combinatie

Door zoekgedrag en social media samen te brengen, creëer je een strategie die zowel inspeelt op actuele vragen van je doelgroep als zorgt voor een groter organisch bereik. Het resultaat: meer zichtbaarheid, sterkere merkbekendheid en uiteindelijk ook meer verkopen.

Net zoals bij het brouwen van de perfecte Limoncello gaat het om de juiste ingrediënten, in de juiste verhoudingen, met de juiste aandacht bereid. Bij Reward helpen we je graag om deze perfecte mix te vinden voor jouw bedrijf. Want met de juiste social media strategie, gebaseerd op gedegen zoekwoordonderzoek, kun je resultaten behalen die je anders alleen met een groot advertentiebudget zou kunnen realiseren. Wil je valkuilen voorkomen? Lees dan ook: dit doen de meeste bedrijven fout op social media.

Wil je weten hoe wij jouw zoekgedrag en social media kunnen combineren voor maximale impact? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Meer over Social media

SEO Checklist

SEO

SEO Checklist

Verhoog jouw online zichtbaarheid met onze SEO Checklist. Leer essentiële technieken en strategieën om hoger te scoren in zoekmachines.

Jens Koreman
Teamlead - SEO
Basisprincipes van SEO

SEO

Basisprincipes van SEO

Verhoog jouw online zichtbaarheid met de basisprincipes van SEO. Leer essentiële technieken en strategieën om hoger te scoren in zoekmachines.

Jens Koreman
Teamlead - SEO
Alles over SEO migratie

SEO

Alles over SEO migratie

Jens Koreman
Teamlead - SEO
Google weert Google ADS voor loodgieters

SEA SEO

Google weert Google ADS voor loodgieters

Google verbiedt loodgieteradvertenties in Nederland, leidend tot focus op SEO en positieve recensies voor online zichtbaarheid.

Jens Koreman
Teamlead - SEO
Linkbuilding voor Dummies

SEO

Linkbuilding voor Dummies

Hoe linkbuilding jouw online zichtbaarheid kan vergroten. Leer de basisprincipes van linkbuilding en waarom het essentieel is voor SEO-resultaten.

Jens Koreman
Teamlead - SEO