Door de snelle ontwikkelingen in het digitale landschap kan het lastig zijn om bij te houden waar je als bedrijf precies moet zijn op social media. Welke platforms zijn essentieel? Waar vind je jouw doelgroep? En hoe zorg je dat je aanwezigheid op deze kanalen ook daadwerkelijk iets oplevert? Bij Reward weten we dat de juiste selectie van social media kanalen cruciaal is voor een effectieve marketingstrategie. Net zoals bij het brouwen van de perfecte Limoncello: met de juiste ingrediënten, zorgvuldig doseren en wat passie kom je tot het beste resultaat. Lees ook hoe social media een essentieel onderdeel van je marketingix vormt.
Instagram en LinkedIn voor bedrijven
Als we kijken naar welke platforms essentieel zijn voor bedrijven, dan zijn Instagram en LinkedIn de absolute basis. Wij zijn van mening dat de meeste bedrijven sowieso op Instagram en LinkedIn aanwezig moeten zijn.
Deze twee platforms vullen elkaar perfect aan. Instagram biedt uitstekende mogelijkheden om je merk visueel te presenteren en te werken aan merkbekendheid, terwijl LinkedIn marketing zich richt op professionele netwerken, zakelijke relaties en thought leadership. Samen vormen ze een stevige basis voor vrijwel elk type bedrijf.
Er zijn vrij weinig argumenten waarom je dat niet zou doen. Heb je er zin in, of heb je er geen zin in, besteed het dan uit. Want er zijn mensen die dit voor je uit handen kunnen nemen, zoals Reward.
TikTok voor bedrijven
TikTok wordt vaak gezien als een platform voor tieners, maar deze perceptie verandert snel. TikTok is altijd een ingewikkelde, ze zeggen daarvan dat het een heel jong publiek is. Die zie je wel toenemen qua leeftijd. Dus zo jong is dat publiek niet meer.
Voor bedrijven die zich richten op consumenten (B2C) is TikTok steeds belangrijker aan het worden. Het platform biedt ongekende mogelijkheden voor organisch bereik, zelfs voor accounts met weinig volgers.
Een praktijkvoorbeeld: bij een klant van ons bereikte een video op een nieuw account met slechts 30 volgers maar liefst 8.000 views. Een tweede video ging zelfs naar 12.000 views met 45 volgers. Dit soort cijfers zijn op andere platforms nauwelijks haalbaar zonder advertentiebudget.
Pinterest is vaak het vergeten kind
Hoewel het minder vaak genoemd wordt in discussies over social media marketing, is Pinterest voor bepaalde branches een absolute must. We hebben een aantal klanten in de woonbranche bijvoorbeeld. Daar moet je echt wel iets doen met Pinterest.
Ook voor branches zoals buitenkeukens of andere visueel aantrekkelijke producten kan Pinterest een waardevolle toevoeging zijn aan je social media mix. Daar zit ook echt wel publiek wat van die borden maakt op Pinterest.
Pinterest functioneert anders dan andere social platforms – het is meer een visuele zoekmachine dan een traditioneel social netwerk. Juist daarom kan het zo waardevol zijn: het combineert de kracht van SEO met de visuele aantrekkingskracht van social media. Ben je benieuwd hoe je zoekgedragt combineert met social media? Lees dan ook ons blog over hoe je zoekgedrag slim combineert met social media voor maximaal effect.
Kies je platforms strategisch
De keuze voor social media platforms moet niet willekeurig zijn, maar gebaseerd op je doelgroep, bedrijfstype en marketingdoelstellingen. Instagram en LinkedIn vormen voor de meeste bedrijven een stevige basis. Afhankelijk van je branche en doelstellingen kun je daar TikTok, Pinterest of YouTube Shorts aan toevoegen.
Onthoud dat het niet alleen gaat om aanwezigheid, maar om kwalitatieve content die resoneert met je doelgroep. En vergeet niet: social media is een “social” medium – interactie met je volgers is minstens zo belangrijk als het posten van content. Lees ook wat de meeste bedrijven fout doen op social media en voorkom dezelfde valkuilen.
Wil je weten welke social media kanalen het beste passen bij jouw bedrijf? Of zoek je een partner die je social media volledig uit handen neemt? Neem contact op met Reward. Net als bij onze Limoncello-aanpak zorgen we met de juiste ingrediënten, aandacht en passie voor een social media strategie die perfect past bij jouw bedrijf en doelstellingen.