In een wereld waar digitale aanwezigheid steeds belangrijker wordt, blijft één vraag bij veel ondernemers hangen: is social media echt de moeite waard? Bij Reward zien we social media als een “noodzakelijk kwaad” – iets wat er is, wat iedereen gebruikt, maar waarvan de directe resultaten niet altijd even makkelijk meetbaar zijn. Toch is het een onmisbaar element in je marketingmix. Waarom? Dat leggen we je graag uit.
Social media is een versterker van je merkbekendheid
Social media functioneert als een enorme versterker voor je merk. Social media is niet per se als het kanaal waar je organisch de meeste verkopen uit gaat halen. De waarde zit juist in de ondersteuning van andere marketingactiviteiten.
Het is een ideaal platform om als bedrijf interactie te hebben met je volgers, met je klanten. Of met je fans, weet ik veel wat het zijn. En het is hét platform waar je ook wel een beetje uitstraling kan geven aan je merk.
Social media bevindt zich voornamelijk in wat wij de See-fase noemen: de fase van bekendheid en contact. Maar het heeft zeker ook invloed op de conversiefase. Want als je actief bent op platforms zoals Instagram of Facebook en je draait ook advertenties via Meta, dan zie je het effect van een goed organisch account terug in de prestaties van je advertenties. Benieuwd welke platforms het beste passen bij jouw merk? Lees: op welke social platforms moet je als merk aanwezig zijn.
Resultaten uit de praktijk
Een perfect voorbeeld van de kracht van social media is onze ervaring met een klant in de tuin- en parkmachinesector. Door content te creëren op basis van zoekwoordenonderzoek, konden we inspelen op vragen die écht leven bij consumenten.
Een video die de vraag beantwoordde of je een rijbewijs nodig hebt om met een zitmaaier te rijden, bereikte organisch bijna 8.000 mensen – op een account met slechts 35 volgers! De tweede video, die verder inging op
technische aspecten van zitmaaiers, bereikte zelfs 12.000 views met 45 volgers.
Hebben deze mensen direct een zitmaaier gekocht? Waarschijnlijk niet. Maar ze zijn wel in aanraking gekomen met het merk, wat essentieel is voor je marketingstrategie. Als je diezelfde views had moeten kopen via advertenties, had het je aanzienlijk meer gekost.
Het algoritme begrijpen is de sleutel tot succes
Bij Reward zien we het algoritme van social mediaplatforms als een soort puntensysteem. Als je alle vakjes aanvinkt, neemt je bereik toe. Combineer dit met inzicht in zoekgedrag op Google, en je hebt een ideale mix voor effectieve content. Lees ook: hoe je zoekgedrag combineert met social media voor maximale relevantie en bereik.
Door te kijken naar welke vragen veel worden gesteld rondom jouw product of dienst (SEO) en dit te vertalen naar social media content, creëer je relevantie die door het algoritme wordt beloond. Dit betekent dat je zonder enorm advertentiebudget toch substantiële resultaten kunt behalen.
De ‘social’ in social media
Een veel voorkomende fout bij bedrijven is dat ze vergeten waar het bij social media werkelijk om gaat: het sociale aspect. Veel ondernemers zijn gefocust op bereik en volgers, maar vergeten de interactie. Benieuwd wat veel bedrijven fout doen? Lees dan ook ons blog over: wat de meeste bedrijven fout doen op social media en hoe jij dat voorkomt.
Mijn grootste irritatie zit hem in het punt dat het is social media. Er zit iets sociaals in. We zien heel veel bedrijven absoluut niet voor interactie kiezen. Dus we kijken alleen maar naar bereik. We kijken alleen maar naar of die volgers toenemen.
In plaats daarvan raadt hij aan om daadwerkelijk tijd te investeren in het reageren op reacties, het volgen van relevante accounts en het opbouwen van echte online relaties. Dit helpt niet alleen het algoritme, maar versterkt ook de band met je (potentiële) klanten.
Hoe Reward je kan ontzorgen
Het managen van social media kost tijd en expertise. Bij Reward nemen we dit graag uit handen voor onze klanten. We plannen kwartaalshoot-dagen in, schrijven teksten, maken de content en plannen de posts. Bovendien analyseren we maandelijks de resultaten om constant te kunnen verbeteren.
Door ons team van specialisten in te schakelen, kun je zichtbaarheid vergroten zonder dat het je eigen tijd kost. We kijken naar wat werkt, wat niet werkt, en sturen voortdurend bij om optimale resultaten te behalen.
Social media als waardevol onderdeel van je marketingmix
Is social media relevant voor elk bedrijf? Ja. Levert het direct euro’s op? Niet altijd. Is het een waardevol onderdeel van je marketingmix? Absoluut.
Social media draagt bij aan merkbekendheid, klantinteractie en het versterken van je andere marketingkanalen. Het is misschien niet zo direct meetbaar als een Google Ads-campagne, maar het werkt wel mee in de beursvorming van mensen: wanneer potentiële klanten je merk tegenkomen in het echte leven, heb je al een relatie opgebouwd.