Marketplace Advertising
Wat is Marketplace advertising?
Steeds meer consumenten beginnen hun online shopping avontuur op grote webshops zoals bol.com, Amazon en eBay in plaats van Google. Daardoor zijn er ook meer verkopers die hun weg vinden naar deze online marktplaatsen. Een online marktplaats is een plek waar externe verkopers samenkomen om hun spullen en diensten te verkopen aan bezoekers van de website. De marktplaats dient dus eigenlijk als tussenpersoon tussen de klant en de verkoper.
Mogelijkheden Marketplaces
De Marketplace, zoals bijvoorbeeld Amazon, eBay, of Bol.com, biedt jou de mogelijkheid om je producten te adverteren op hun platformen, waardoor je meer zichtbaarheid en exposure kunt genereren. Deze strategie wordt steeds vaker toegepast om organisch een goede positie te verkrijgen. Door de grote naamsbekendheid van deze e-commerceplatformen zijn er vele bezoekers/klanten op deze platformen te vinden. Dit maakt het makkelijker voor jou als ondernemer om een grote doelgroep te bereiken.
Vragen over marketplace advertising?
Neem contact op met onze marketplace advertising specialist Jack!
Sponsored products
Op marketplaces kan je gebruik maken van sponsored products. Hierbij zet je (betaalde) advertenties op een product of productgroep. Er zijn verschillende voordelen aan sponsored products. Ten eerste zorgt het ervoor dat de producten bovenaan de zoekpagina en andere plaatsen binnen het platform worden weergegeven. Dit zorgt ervoor dat jouw producten beter opvallen en maakt de kans groter dat een consument bij jou bestelt. Een ander voordeel is dat je met sponsored products zelf kunt instellen op welke zoektermen gevonden wilt worden. Daarnaast betaal je alleen als iemand op je artikel klikt. Sponsored product helpt je organische posities binnen het platform te behouden doordat het algoritme van Amazon en bol.com kijken naar het aantal kliks en conversies.
Algehele prestaties verbeteren
Wanneer je jouw aanbod promoot via betaalde advertenties, genereer je niet alleen extra verkeer naar je productpagina, maar je kunt ook de algehele prestaties van je listing verbeteren. Meer klikken, hogere conversieratio’s en positieve beoordelingen kunnen allemaal bijdragen aan een betere ranking in de organische zoekresultaten. De marketplace-algoritmes houden rekening met de populariteit en prestaties van een product bij het bepalen van de positie binnen de zoekresultaten. Door middel van advertenties kun je dus een boost geven aan je listing, waardoor je meer zichtbaarheid en een betere organische positie kunt bereiken.
Het is echter belangrijk om te onthouden dat adverteren op de marketplace slechts één onderdeel is van een algehele strategie om je listing te pushen en een goede organische positie te behalen. Naast adverteren is het ook essentieel om te zorgen voor een aantrekkelijke producttitel, duidelijke beschrijving, hoogwaardige afbeeldingen en concurrerende prijzen. Door deze elementen te optimaliseren, kun je ervoor zorgen dat jouw listing niet alleen opvalt tussen de betaalde advertenties, maar ook in de organische zoekresultaten.
Marketplace advertising uitbesteden?
Meer informatie over Marketplace Advertising? Wij nemen de mogelijkheden graag met je door.