Marketing Automation

Leads aan je binden met Marketing Automation

Leads aan je binden met Marketing Automation

Uitleg

Laten we eens kijken wat het is. En belangrijker, wat je ermee kunt. 
Voordat mensen uiteindelijk klant bij jou worden, hebben ze een heel pad gevolgd. En dat eindigt natuurlijk ook niet na de aankoop. 
Het proces tot aan de aankoop wordt Buyer journey genoemd.
Na de aankoop heet het Customer journey. Samen vormen ze de Customer experience.

In de buyer journey wil je dat leads/prospects tot een aankoop overgaan: de conversie.
Bij de customer journey gaat het erom bestaande klanten aan je te binden. Maar ook om ervoor te zorgen dat ze opnieuw de buyer journey af gaan leggen. Voor beide doelen kun je marketing automation inzetten. Het principe is dat je mensen door die reis heen ‘helpt’. Hoe? Je gaat ze op de juiste momenten prikkelen. Vaak gaat dat door specifieke informatie te mailen.  

Stappen 

Het hele traject van de customer experience bestaat uit vier stappen. 

Buyer journey 

  1. See: bekend raken met jouw product of dienst 
  2. Think: overwegen om voor jouw product of dienst te kiezen 
  3. Do: overgaan tot aankoop 

Customer journey 

  1. Care: klantloyaliteit 

Met marketing automation kun je ‘zien’ in welke stap de bezoeker zit en hem of haar geleidelijk door de reis heen loodsen. Dit heet Leadnurturing. Door de acties die mensen ondernemen, weet je of ze klaar zijn voor de volgende stap. 

Contactinformatie

Marketing automation begint met het verzamelen van informatie. Meer concreet: de contactgegevens van bezoekers die zich in de eerste twee stappen bevinden. Dat doe je door de content aan te bieden die bij zo’n fase past. In ruil voor de content krijg je het mailadres en de naam. En dan kun je ze dus met e-mails verder door de klantreis leiden. 

De acties die bezoekers nemen op jouw website of na de mail die je hebt gestuurd, worden Triggers genoemd. Dit kunnen downloads zijn. Maar ook bijvoorbeeld het openen van een mail, de klik op een link in de mail of het bezoeken van een bepaalde webpagina. 

Veel websites zijn vooral gericht op ‘Do’. ‘Neem contact op’ of ‘Bestel hier’. Totaal ongeschikt dus voor wie nog in See of Think fase zit. Lang niet elke bezoeker is al klaar om te converteren. Je kunt je website het beste inrichten met specifieke pagina’s voor iedere fase. Een trigger is aanleiding voor een vervolgactie van jouw kant. Daarbij kun je denken aan weer een andere mail. Maar het kan net zo goed een tip zijn naar de salesafdeling, om eens contact op te nemen. 

Marketing automation is natuurlijk pas echt effectief als je het gedrag van je bezoekers kunt volgen. Dat gebeurt door Tracking op websites en in e-mails. 

Interesse? 

Zou je meer informatie willen over hoe je met marketing automation jouw leads en bestaande klanten kunt helpen naar de conversie? We helpen je graag verder.

Kennis

Google update omtrent FAQ items: De belangrijkste wijzigingen op een rijtje!

SEO

Google update omtrent FAQ items: De belangrijkste wijzigingen op een rijtje!

Lees meer
Website onderhoud en waarom dit belangrijk is

Concept en creatie

Website onderhoud en waarom dit belangrijk is

Lees meer