Als SEO-specialisten doen we niet anders dan graven in data, zoeken, uitpluizen en eindeloos testen. We zetten iedere tool op zijn kop om erachter te komen wat nou het geheim is van die ‘o zo belangrijke’ zoekmachine Google. Om ons als marketeers bij te staan in de eeuwige strijd tegen Google (die ons toch altijd een stapje voor blijft), heeft de SEO tool SEMRush een rapport gemaakt met daarin de belangrijkste ranking factoren volgens de data die zij hebben verzameld.
Je kunt je voorstellen dat dit voor ons als marketeers een waardevol rapport is. Omdat wij als Reward graag deze kennis met jullie willen delen en jullie ook op de hoogte willen houden van de laatste ontwikkelingen, bespreken we graag de uitkomst van dit onderzoek met jullie.
Het totaal overzicht
Content
‘Content is key’ blijkt ook weer uit dit onderzoek, met de nadruk op relevantie. Eindeloos nieuwe content ‘pompen’ en honderden pagina’s de lucht in slingeren is niet (meer) de manier om op veel zoektermen te ranken in de top 10 van Google. Waardevolle content, goede inhoud en relevantie wel. Google wil de bezoeker zo goed mogelijk bedienen en zoekt naar het beste antwoord op de vraag. Hieronder een top 10 ranking factoren als het aankomt op waardevolle content:
- Tekst relevantie: Het gebruik van BERT-model embeddings om de relevantie van de inhoud ten opzichte van de zoekopdracht te beoordelen. Top-ranking pagina’s tonen een hogere relevantie vergeleken met lagere posities.
- Keyword Coverage: Een score die weergeeft in hoeverre specifieke termen gerelateerd zijn aan de zoekopdracht.
- Content kwaliteit: Dit wordt beoordeeld aan de hand van een combinatie van keyword coverage, woordtelling, en zinstelling, wat bijdraagt aan de algemene kwaliteit van de content.
- Aantal Content elementen: De aanwezigheid van elementen zoals afbeeldingen, lijsten, tabellen en Schema markups. Hoewel de invloed hiervan minimaal is, gebruiken top-ranking pagina’s deze elementen vaak.
- Content lengte: De lengte van de content in termen van woorden, zinnen en paragrafen. Er is geen specifieke voorkeur voor woordentelling, maar langere content komt vaak voor op hoger gerangschikte pagina’s.
- Auteurschap: De aanwezigheid van een auteur en diens expertise en betrouwbaarheid, hoewel dit geen direct verband toonde met hogere rankings.
- Leesbaarheid score: Gemeten met de Flesch Reading Ease score, waarbij inhoud die makkelijker leesbaar is, vaak beter scoort.
- Content Leeftijd: De leeftijd van de content speelt een rol, waarbij oudere content vaak hoger gerangschikt wordt.
- E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness): Hoewel niet direct gekoppeld aan rankings, is het aantonen van ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid belangrijk voor de perceptie van kwaliteit.
- Gebruik van Afbeeldingen: Afbeeldingen kunnen de betrokkenheid en de behulpzaamheid van de content verbeteren en bijdragen aan een betere rangschikking in organische zoekresultaten
Al deze bovengenoemde factoren benadrukken het belang van relevante en kwalitatief hoogwaardige content die goed gestructureerd is (goede opbouw van tussenkoppen). Ook dient deze tekst geoptimaliseerd te zijn voor de lezer; DUS NIET VOOR DE ZOEKMACHINE! Een lezer moet met plezier door de tekst heen glijden en lang op de pagina blijven om extra punten te scoren!
Techniek en URL
Als het gaat om content, hebben we de belangrijkste ranking factoren behandeld, maar een website bestaat natuurlijk niet alleen uit content. Dat een website technisch in orde is, is misschien wel net zo belangrijk. Soms vergeten we ook te kijken naar de waarde van onze URL. Uit onderstaande punten blijkt dat ook dit een belangrijke factor is.
In de volgende opsomming behandelen we de 10 belangrijkste technische en URL ranking factoren.
- URL Organische Prestaties: De hoeveelheid organisch verkeer die een pagina krijgt zorgt voor hogere posities (exacte url).
- Organische Prestaties van het Domein: De hoeveelheid organisch verkeer dat het domein van de rankingpagina krijgt (het hele domein).
- Vertonen van Domein en URL in SERP-kenmerken: Hoe vaak een pagina en een domein verschijnen in SERP-functies.
- Domeinleeftijd: De leeftijd van het domein in jaren.
- URLs op Subdomeinen: Het percentage van top-ranking pagina’s dat zich op subdomeinen bevindt.
- HTTP vs. HTTPS: Of het domein van een pagina het HTTP- of HTTPS-protocol gebruikt.
- URL-lengte: De lengte van de URL, gemeten aan de hand van het aantal submappen in de URL.
- HTTPS-gebruik: Google is een groot voorstander van een veilig web en heeft in 2014 bevestigd dat het HTTPS gebruikt als een ranking signaal.
- URL-Keyword Gelijkenis: Pagina’s met hogere rankings hebben de neiging relevante termen in de URL vaker op te nemen dan pagina’s met lagere rankings.
- Titeltag van de Pagina: Pagina’s met hogere rankings bevatten vaak het primaire trefwoord in de titel, vaker dan pagina’s op de tweede pagina van zoekresultaten.
Linkbuilding
Dat linkbuilding een cruciale factor is, blijkt ook uit het onderzoek van SEMRush. Heb je nog geen kennis kunnen maken met linkbuilding? Lees dan eerst even onze blog linkbuilding voor dummies.
Terug naar de resultaten van het onderzoek. Uit onderstaande punten blijkt dat linkbuilding nog steeds onmisbaar is en waar deze linkjes dan aan moeten voldoen.
- Belang van Unieke Domeinen: Het verkrijgen van backlinks van unieke domeinen wordt benadrukt als een belangrijke factor voor SEO succes, zowel op paginaniveau als op domeinniveau. Een goede spreiding van backlinks door jouw hele website is dus cruciaal!
- Opbouwen van Thematische Autoriteit: Backlinks helpen bij het opbouwen van thematische autoriteit over tijd. Dit is een indicatie dat linkbuilding een langetermijnstrategie blijft voor het verbeteren van de SEO-prestaties. Blijf dus consistent aan je backlinkprofiel werken.
- Authority Score: De studie van SEM Rush heeft het over ‘autoriteit score’. Dit betekent dat links van en naar een website met een hogere autoriteit meer waarde hebben (klinkt op zich logisch toch?)
- Diversiteit van Backlink-Profiel: Hiermee bedoeld SEM Rush dat het belangrijk is dat jouw backlinks afkomstig zijn van verschillende domeinen en IP adressen.
- Voorkomen van Spam- en Manipulatieve Praktijken: Inkoppertje… houd het netjes! Ontwijk links van gekke websites die je zelf ook niet vertrouwt.
Twee afbeeldingen ter ondersteuning van de bovengenoemde punten. Wil jij nou backlinks inkopen die aan alle eisen voldoen? Wij regelen het voor je! Neem gerust even contact met ons op en vraag naar Jens.
De verschillende CTR’s in de top 10 van Google
Dit onderzoek geeft ook duidelijkheid in de CTR’s. Best interessant als je het mij vraagt. Wij specialisten roepen altijd wel dat het cruciaal is om die top 3 binnen te stormen, maar wat weten wij er nou van?
Op basis van 4 miljoen zoekresultaten is onderzocht wat de verschillende ctr’s zijn.
Gemiddelde CTR van Top-ranking Pagina’s: De URL die op nummer 1 staat in de zoekresultaten heeft een gemiddelde CTR van 27,6%. Dit tegenover de url die op de 10e plaats staat met maar een gemiddelde CTR van 2,6%.
Uitzonderingen op de regel: Er zijn uitzonderingen op deze trend. Bijvoorbeeld, in het geval van de zoekterm “brandname”, ontvangt de pagina die op de eerste positie staat minder organisch verkeer dan de pagina’s op posities 2 en 4.
Conclusie
Uit alles wat we besproken hebben blijkt dat SEO uit veel verschillende factoren bestaat. Het gaat verder dan het produceren van goede content. Je moet actief aan de slag met linkbuilding en moet de website technisch in orde zijn. Sommige ranking factoren heb je simpelweg geen invloed op, zoals leeftijd.
Een ding weten we zeker, het werk van een SEO specialist is nooit saai. Je moet je blijven ontwikkelen en verdiepen in de materie om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Google wordt steeds slimmer, menselijker en gaat steeds meer inspelen op de behoefte van de gebruiker. Wij blijven ons bijscholen en zorgen dat we op de hoogte zijn van al deze nieuwe ontwikkelingen. Bekijk eens onze kennisbank als je ook op de hoogte wilt blijven van alle laatste ontwikkelingen.
Wil jij ook werken aan je organische vindbaarheid? Neem dan contact met ons op en kom langs voor een kop koffie in ons gloednieuwe hypermoderne kantoor.